31 MAART: WORLD BACKUP DAY 2022
Backup of Data-Archivering:
Wat is het verschil?
Veel bedrijven die met (big) data werken zien een enorme toename in hun opslagbehoeften. Maar waar kies je voor? Voor een schijf, cloud, data tape of wellicht toch een combinatie van meerdere middelen. Natuurlijk hangen ook de kosten hier nauw samen met de wensen van de gebruikers (personeel) en de visie van een organisatie op data back-ups en archivering. Er zit namelijk een belangrijk verschil tussen de termen Back-up en Archivering.
Wat is nou eigen het verschil tussen back-up en archivering?
Hierover verschillen de meningen enorm in de IT-wereld. Bij Tapes zien we de back-up als een reserve kopie van de data waar je regelmatig aan/mee werkt. Archivering van data oftewel archiefdata, is data die je voor de lange termijn wilt behouden maar waar je niet regelmatig gebruik van maakt.
Om de dataomvang enigszins beheersbaar te houden is het wenselijk om data die van back-up naar archieffase gaat, goed in kaart te hebben en te houden om zodoende een ineffectief archief te vermijden.
Het ontbreken van een degelijk data- en archiefbeleid om data archieven te scheiden van data back-ups, kan leiden tot twee problemen. Ten eerste kunnen kopieën van back-ups dure, ineffectieve archieven worden. Ten tweede groeien de opslagvolumes op de lange termijn enorm, wat kostbare opslag met zich meebrengt. Dat betekent dat er ook hogere eisen moeten worden gesteld aan het opslagbeheer, zoals extra apparatuur en mankracht.
Dus… hoe is het gesteld met het databeleid in jouw onderneming? Wij van Tapes.nl gaan graag het gesprek met aan.
Geef een reactie