Hoe gaat fma-forging alliances, marketing & media auditer, om met data storage
fma is een Media Auditor die zich vooral beweegt op de Nederlandse en Belgische markt. Paul Lempers is sinds 2017 partner bij fma en in zijn rol verantwoordelijk voor de Digital Media Audits. Door toeval kwamen wij in contact met Paul (service verzoek) en besloten wij fma eens wat meer te vragen over hoe zijn omgaan met data storage en de verwerking van de data van hun opdrachtgevers.
fma Digital
“fma houdt zich met name bezig met het auditen van de Media Spendings via Mediabureaus. Dit doen we in opdracht van grote adverteerders en merken. Ons bedrijf bestaat uit drie pijlers: Financial Media Audits, Digital Media Audits, oftewel online marketing spendings en we begeleiden adverteerders met het kiezen van het best passende mediabureau. Wij werken voornamelijk voor Top200 adverteerders in Nederland en België. Dan kun je denken aan ABN AMRO en bijvoorbeeld Basic-Fit. Deze klanten komen bij ons omdat het medialandschap enerzijds niet geheel transparant is en anderzijds omdat het vanuit Corporate Governance steeds vaker gewenst is om regelmatig een audit te doen om inzichten te krijgen in de uitgegeven mediabudgetten. Kortom, gaat het allemaal goed met onze budgetten en hoe goed is nou precies de samenwerking met ons mediabureau. Ik kan je vertellen dat het zeker niet onze taak is om de mediabureaus onderuit te halen, want in de praktijk zorgen onze audits vaker voor het verbeteren van de relatie tussen adverteerder en bureau dan dat ze voor een breuk zorgen. En vergeet niet, zo’n audit werkt twee kanten op. We houden onze opdrachtgevers ook een spiegel voor”.
Data Management
“Wij zitten als bureau niet veel bij klanten. Heel veel werkzaamheden gaan bij ons online. Waarbij Data Management heel belangrijk is. We ontvangen natuurlijk heel veel data om te bekijken en door te nemen. Wij werken bijvoorbeeld ook voor banken en hun data is natuurlijk heilig. Daarom werken we ook nooit met klantdata, dat is ook niet nodig om een juiste audit te doen. Maar… Data vormt natuurlijk wel de spil in onze audit. Zowel onze opdrachtgevers als mediabureau delen al die data met ons. En onze medewerkers werken, vanuit verschillende locaties, met die data. Kortom, ons data-management is heel belangrijk”.
3-2-1- Backup-methode
“Natuurlijk werken wij veel in de Cloud. Maar alleen die Cloud is niet heilig. Want bij een storing, of inbreuk, zijn we natuurlijk de sjaak. Dus naast die Cloud bewaren wij onze data ook op andere locaties. Sowieso nog een online back-up in een andere Cloud én ook een fysieke back up op ons Synology NAS systeem. Dus in totaal slaan wij onze data op 3 verschillende locaties op. De 3-2-1 Back up methode. Veiligheid voor alles natuurlijk. En niet onbelangrijk, als het eenmaal staat, blijven we alle locaties en back-ups regelmatig controleren. Ga er niet zomaar vanuit dat het allemaal goed geregeld is als je eenmaal een juist data-management systeem hebt”.
Data oceaan
“Wat mij opvalt in de praktijk, is dat de kwaliteit van data in ons vakgebied vaak beneden pijl is. Dat is niet iets van nu, maar van alle tijden. Iedereen vindt data Goud waard, maar dit betekent in de praktijk dat partijen alles opslaan. Zonder precies te weten waarom. Die Data oceaan vergt wel wat werk. Wij zeggen altijd: sla de relevante data op en schoon je data-archief ook regelmatig op. Het is leuk om alle data te bewaren, maar in de praktijk is een substantieel deel van die data nutteloos en wordt er ook niets mee gedaan. Bewaren om het bewaren. Wat mij wel opvalt, is dat bij de meeste partijen die wij tegenkomen, de Data Security dik in orde is. Dat dan weer wel”.
De toekomst van Data binnen Digital Marketing
“Die beschikbare data is de laatste jaren enorm gegroeid, maar de komende jaren zal vooral de kwaliteit steeds belangrijker worden. Bijvoorbeeld het verdwijnen van third party cookies zal veel bedrijven minder data opleveren dan nu. De verkoopmachine van Facebook bijvoorbeeld zal straks door de aangescherpte privacywetgeving veel minder data opleveren. Aan de andere kant wordt de eigen vergaarde klantdata steeds belangrijker. Daar moeten partijen zich veel meer op focussen en dat zal best wel even wennen worden voor veel partijen. Voor ons blijft de basis van onze audits nog steeds de efficiëntie en de kwaliteit van de campagnes die worden opgezet. Het proces blijft hetzelfde, worden die media euro’s nuttig ingezet. En de bestaande klantdata is een mooie manier om e.e.a. te benchmarken met elkaar. Maar er zal echt wel wat veranderen de komende jaren. De algoritmes zullen hier echt wel weer hun weg in vinden. Maar voor kleine partijen zal het echt even wennen worden zonder die continue stroom aan data die platformen als Meta nu opleveren. En, misschien niet de leukste ontwikkeling, ook AI zal hier een rol in spelen de komende jaren”.
Samenwerking met Tapes.nl
“Dat is wel een grappig verhaal. Vanuit mijn netwerk ken ik Tapes.nl nog van lang geleden. Toen ze nog vooral actief waren in de broadcast branche. Zoals bijna iedereen tegenwoordig was ik op zoek naar een NAS oplossing voor fma, zodat alle medewerkers zowel vanuit België als Nederland makkelijk bij onze data en content kunnen komen. Kortom, je bestelt iets online, het wordt geleverd en vervolgens kom je erachter dat bij het installeren nog iets meer komt kijken dan een simpele harde schijf. Ik had dus wat hulp nodig en kwam hier online niet uit. Ook de verkopende partij bood geen ondersteuning. Dus na wat googelen kwam ik bij Tapes.nl terecht. Een belletje later was het probleem met ons systeem gelijk opgelost. Ondanks dat we het systeem niet bij Tapes.nl hebben aangeschaft losten zij wel onze issues op. Perfecte service! Dus de volgende keer weet ik waar ik naartoe ga voor onze storage media”.
Ook op zoek naar een data- en media storage parnter die met je meedenkt?
Bij Tapes kunnen onze storage specialisten je alles vertellen over Back-ups, archivering en de mogelijkheden voor jouw gegevens en data. Wij staan voor je klaar!
.
Geef een reactie